5 tips til, hvordan du planlægger en god polterabend
Intet bryllup uden polterabend, både for brud og gom. Er det dig, der skal stå for polterabend? Så skal du være forberedt på, at du kan bruge lang tid og meget energi på at få den perfekte polterabend for din veninde eller kammerat, fordi du selvfølgelig gerne vil gøre det godt.
Derfor har vi samlet en række gode tips til, hvordan du planlægger en rigtig god polterabend, så din veninde bliver overvældet, når I overrasker hende.
Alliér dig med en anden veninde, alternativt brudens forlovede
Det er hårdt at planlægge en polterabend, da der er uendeligt mange ting, du skal sørge for og huske på. Et godt tip er derfor ikke at planlægge det alene, men i stedet alliere dig med en anden god veninde/brudens søster/svigerinde eller lign. Er der ingen i omgangskredsen, der kan eller vil, kan du tage en snak med brudens forlovede. Han ved måske, hvad hun godt kunne tænke sig at lave, samt hvem hun ønsker at have med.
Det bedste er, at I er to til at planlægge det, og dermed ikke er for mange. Er I for mange om at planlægge, kan der hurtigt gå lang tid om at træffe en beslutning, da det er svært at blive enige alle mand.
Vær i god tid
Intet er mere stressende end ikke at være i god tid, når en polterabend skal planlægges. Læg derfor hurtigst muligt hovederne i blød for mulige aktiviteter, så snart I har fået at vide, at jeres veninde skal giftes. På den måde kan I hurtigt komme på aktiviteter og få dem booket, så I ikke risikerer, at det ikke er muligt at lave de ting, I gerne vil.
Inviter alle, I kan komme i tanke om
Hvis bruden (eller brudgommen) på forhånd ikke har nævnt, hvem de godt kunne tænke sig skal deltage i deres polterabend, er det op til jer som veninder at finde ud af dette. Det kan hurtigt blive lidt besværligt, da I måske ikke helt ved, hvem bruden ses med. Typisk er det normalt at invitere brudens mor, søster, anden familie, svigerinde, veninder, evt. kollegaer. Det vigtigste er, at I ikke glemmer nogle, så de føler sig udenfor. De kan altid melde fra, hvis de ikke har lyst til at deltage.
Planlæg aktiviteter i brudens ånd
Det giver lidt sig selv, men ikke desto mindre er det vigtigt at huske på, at aktiviteterne I foretager jer på dagen, afspejler bruden. Hvis bruden ikke er en aktiv eller vild type, nytter det ikke noget, at I har planlagt faldskærmsudspring eller lign. Ligeså vil det ikke stemme overens med te selskab til en aktiv og sporty brud. Vælg derfor aktiviteter, som bruden vil synes om, men som samtidig er en smule ud af hendes comfort zone.
I forbindelse med planlægningen af aktiviteterne er det også vigtigt at vurdere, hvornår dagen skal starte og slutte, samt hvor meget I forventer at drikke i løbet af dagen. Alt dette skal nemlig planlægges nøje, så I først og fremmest har nok drikkelse til alle, men dernæst også at det passer med budgettet. Nogle lader al drikkelse og mad være inkluderet prisen, mens andre lader folk betale drikkelse separat. Det er op til jer, hvad I føler for at gøre.
Meld et budget ud hurtigst muligt
En polterabend er langt fra gratis. De fleste der holdes har et budget på mellem 500-1000 kr. Når du er ved at planlægge, bør du allerede kort tid efter orientere de andre deltagere om, hvad I forventer, budgettet vil blive. Når I melder hurtigt ud, kan de, der synes det er for dyrt melde ud, hvis de ikke ønsker at deltage eller lign. Dermed slipper I for at beregne deres andel med, hvis de ikke ønsker at deltage pga. prisen.
Lav en goodiebag til gæsterne
Vil du lige ”shine” lidt ekstra som den gode veninde du er, så laver du selvfølgelig en goodiebag til din venindes polterabend. Indholdet i jeres goodiebag kan du justere i det uendelige, men et par gode forslag kan eks. være et program for dagens aktiviteter, så folk ved, hvornår de skal være klar. Dernæst kan du tilføje vandflasker, cola eller små champagneflasker, små chipsposer, tyggegummi, håndsprit, vådservietter, panodil og evt. en lille mini solcreme eller hårspray til at holde håret hele dagen. Både solcreme, panodil, hårspray og håndsprit kan du få på dit apotek online, og så er du klar med en rigtig lækker goodiebag, som gæsterne kan få gavn af både på dagen, men også dagen efter til at pleje tømmermændene.